Diagnostik av avgasrök
Diagnostik av avgasrök
Tunn vit rök, som snabbt skingras = normalt
Tjock vit rök, för varmt, kylvatten som kondenseras.
För lågt sjövattenflöde
=> Kontrollera intagssil, sjövattenfilter
==> Kontrollera impeller
Brusten topplockspackning
=> Byt topplockspackning
Spricka i avgaslimpa
=> Pröva med kylarcement typ Bark leaks hos Martec
Spricka i topplock
=> Pröva med kylarcement typ Bark leaks hos Martec
Blå avgaser, smörjolja som förbrännas
Slitna kolvringar
Slitna ventilstyrningar.
Läckande tätningar i turbon.
Igensatta (ej rengjorda) luftfilter, där vevhusventilationen återförs till dessa. Dvs
maskinen tar in förbränningsluft ifrån vevhuset.
Grå avgaser, diesel som inte förbränns:
Felaktig inställning av insprutningssystemet
Låg förbränningstemperatur
=> Kontrollera termostaten
Läckande ventiler
Svart rök, även här diesel som inte förbrännas pga överskott av bränsle.
Spridare feljusterad
Brusten fjäder i spridare.
Dålig tillgång på förbränningsluft
Hårt smutsade luftrenare
=> Äldre maskiner (stålrasterfilter): Rengör filtren med dieselolja och återfetta dem med motorolja av mineraltyp.
=> Yngre maskiner: Byt filter
Delvis blockerad tilluftintag
Hög temperatur på förbränningsluften
Trasig motorrumsfläkt
Blockerade ventilationsvägar
Felaktig turbo
För högt inställda bränslepumpar