Diagnostik av avgasrök

 

Tunn vit rök, som snabbt skingras = normalt


Tjock vit rök, för varmt, kylvatten som kondenseras.

För lågt sjövattenflöde
=> Kontrollera intagssil, sjövattenfilter
==> Kontrollera impeller

Brusten topplockspackning
=> Byt topplockspackning

Spricka i avgaslimpa
=> Pröva med kylarcement typ Bark leaks hos Martec

Spricka i topplock
=> Pröva med kylarcement typ Bark leaks hos Martec


Blå avgaser, smörjolja som förbrännas

Slitna kolvringar

Slitna ventilstyrningar.

Läckande tätningar i turbon.

Igensatta (ej rengjorda) luftfilter, där vevhusventilationen återförs till dessa. Dvs

maskinen tar in förbränningsluft ifrån vevhuset.


Grå avgaser, diesel som inte förbränns:

Felaktig inställning av insprutningssystemet

Låg förbränningstemperatur
=> Kontrollera termostaten

Läckande ventiler


Svart rök, även här diesel som inte förbrännas pga överskott av bränsle.

Spridare feljusterad

Brusten fjäder i spridare.

Dålig tillgång på förbränningsluft

Hårt smutsade luftrenare
=> Äldre maskiner (stålrasterfilter): Rengör filtren med dieselolja och återfetta dem med motorolja av mineraltyp.
=> Yngre maskiner: Byt filter

Delvis blockerad tilluftintag

Hög temperatur på förbränningsluften

Trasig motorrumsfläkt

Blockerade ventilationsvägar

Felaktig turbo

För högt inställda bränslepumpar