Galvaniska strömmar vid landström

 

För att galvaniska strömmar skall uppstå krävs två förutsättningar:


  1. 1)Båtens jord 0V (minuspol på batteriet) är ansluten till 240 V systemets jord (gulgrön ledare) i landströmkretsen.
    Anm: detta sker oftast utan båtägarens vetskap t.ex. genom att :
    *  240V jorden är ansluten till varmvattenberedare som kanske värms också av  motorns kylvatten som håller samma potential som motorblocket vilket är anslutet till batteriets minuspol (0V).
    *  Äldre 12V laddare som saknar galvanisk separation dvs 240 V systemets jord är direkt ansluten till båtens 0V.
    *  Värmepatroner i vattenburena värmesystem, där gångvärme är installerad.


  1. 2)En potential differens (spänningsskillnad) finns mellan båtens jord (vid landströmsanslutning) och transformatorstationens jord. Detta kan skilja från hamn till hamn.


Ifall ovanstående förutsättningar uppfylls kommer den minst ädla metallen att brytas ned, dvs offeranoder först, sedan drev (aluminium), järnköl, genomföringar och sist blyköl.


För att undvika galvaniska strömmar, krävs att jordkretsen bryts från landströmsanslutningen. (det är endast den förutsättningen du kan påverka)

=> Detta kan ske via en isolationstransformator.

=> Det går att bryta jordkabeln och ha egen jordning mot havet, detta är   
     dock inte tillåtet och dessutom kommer båten helt sakna jord då den
     står på land vilket utgör en säkerhetsrisk, då jordfelsbrytaren inte kan
     lösa ut p.g.a avsaknad av ett jordplan.

=> Eller genom att 240 V jord hålls separerad ifrån båtens jord (12V).    

==> Detta blir svårare ju mer omfattande installationer man har t.ex.  
       elpatron i vattenburet värmesystem, varmvattenberedare,   
       gångvärme osv..